Chamber music and ensemble playing: all the teachers
Recreation Leaders: to be announced later
Janne Hanhijärvi, kapellimestari ja sellisti, työskentelee Lahden konservatoriossa ja musiikkiopisto
Juvenaliassa Espoossa.
Janne on luotsannut Kamariorkesteri Juvenaliaa vuodesta 2003 lähtien ja on ollut vuodesta 2021 osaltaan vetovastuussa myös Lahden konservatorion orkestereista. Orkesteriohjelmiston ohessa hän on johtanut lukuisia ooppera- ja musiikkiteatteriproduktioita, viimeksi Mozartin la Clemenza di Tito sekä Händelin Rinaldo -oopperat Espoossa sekä itse säveltämänsä Ötökkä-musikaalin Lahdessa ja Espoossa.
Janne on opiskellut sellonsoittoa Lauri Voipion, Heikki Pekkarisen, Timo Hanhisen ja Arturo Bonnuccin johdolla sekä orkesterin johtamista Jyri Nissilän ja Yuri Ahronovichin opastuksella. Muusikon ammatin lisäksi hän on valmistunut kasvatustieteen maisteriksi.
Aiemmin Janne on työskennellyt sellonsoiton lehtorina ja orkesterinjohtajana mm. Kainuun ja Kuhmon musiikkiopistossa sekä toiminut perustamansa Kaukametsän kamariorkesterin johtajana ja Mieslahti Soi musiikkileirin ja -festivaalin johtajana. Hänet on palkittu ensimmäisellä palkinnolla kansainvälisessä kapellimestarikilpailussa Unkarissa vuonna 1999 ja on orkestereineen saanut tunnustusta myös Espanjassa Festival Internacional de Orquestas de Jovenes -orkesterifestivaalilla sekä Firenzen nuoriso-orkesterifestivaalilla Italiassa.
Maarit Ranta on valmistunut viulistiksi Sibelius-Akatemian solistiselta osastolta vuonna 1990. Samana vuonna hän aloitti viulunsoiton lehtorin toimessa Musiikkiopisto Juvenaliassa, jossa on työskennellyt siitä lähtien. Maaritilla on runsaasti kokemusta kaiken tasoisista oppilaista aina vasta-alkajista pitkälle edenneisiin, joista osa on jatkanut ammattiopintoihin saakka ja osallistunut viulukilpailuihin Suomessa ja Virossa.
Maaritin vahvuutena on vankka perusopetuksen taito ja laaja ohjelmiston tuntemus. Myös erilaisten oppijoiden innostava ja paneutunut opetus on Maaritille läheistä; tähän hän on saanut lisäkoulutustakin Juvenalian hankkeessa vuonna 2017.
Orkesterisoitto ja kamarimusiikki ovat Maaritille tärkeitä; työuransa alkupuolella hän soitti ykkösviulua Turun filharmonisessa orkesterissa ja Suomen kansallisoopperassa yhteensä kolmen vuoden ajan. Kamarimusiikkia Maarit soittaa jatkuvasti edelleen ja on ohjannut monenlaisia kamarimusiikkikokoonpanoja nykyisessä työssään. Vapaa-aikanaan Maarit harrastaa luontoa, lukemista ja liikuntaa.
Music Institute Juvenalia, Nurmijärvi Music Institute.
Terhi on valmistunut Sibelius-Akatemiasta ja täydentänyt opintojaan Tallinnassa prof. Jüri Gerretzin johdolla.
Myöhemmin Terhi kiinnostui myös barokkiviulun soitosta ja pääsi opiskelemaan barokkimusiikkia Noviaan huikean Kreeta-Maria Kentalan johdolla. Barokkiviuluopinnot avasivat hänelle uuden näkökulman omaan muusikkouteensa, mistä on ollut korvaamaton apu Terhin unelma-ammatissa viulunsoiton lehtorina Länsi-Helsingin musiikkiopistossa. ”Musiikki, soittaminen ja opettaminen ovat olleet olennainen osa elämääni niin kauas kuin muistan. Viulunsoitto ja kohtaamiset lasten ja nuorten kanssa saavat minut päivittäin pulppuavan iloiseksi, joten uskon että olen edelleen
oikealla alalla. Koen päivittäin ilon ja inspiroitumisen hetkiä opettaessani lapsia ja nuoria” kertoo Terhi.
Tero Latvala, 7-vuotiaana soittopintonsa Sibelius-Akatemian nuoriso-osastolla aloittanut viulisti on urallaan työskennellyt konserttimestaritehtävissä mm. Suomen Kansallisoopperassa, Turun kaupunginorkesterissa, Tapiola Sinfoniettassa, Tampere filharmoniassa, Sinfonia Lahdessa, Helsingin kaupunginorkesterissa, Radion sinfoniaorkesterissa sekä Lappeenrannan kaupunginorkesterissa.
Tero Latvalan ura viulunsoiton opettajana alkoi tuntiopettajana Sibelius-Akatemiassa 2002. Tällä hetkellä Latvala on Taideyliopistossa sekä viulunsoiton että jousisoitinten orkesterikoulutuksen lehtorina. Lisäksi hän on toiminut mm. Jean Sibelius -nuoriso-orkesterin kouluttajana.
Latvala on konsertoinut kamarimuusikkona ja solistina kotimaassa ja ulkomailla. Yhdessä pianisti Timo Koskisen kanssa hän on esittänyt mm. kaikki Beethovenin sonaatit pianolle ja viululle. Latvala on esiintynyt usein ns. ”liidaamalla” eli johtaen orkesteria konserttimestarin tai solistin paikalta.
Timo Koskisen (1965) taiteilijakuvaan on oleellisesti vaikuttanut kaksi asiaa:
puolalaisen pianotaiteen traditioon pohjautunut, ergonomiseen tekniikkaan tähdännyt opetus, jota antoi Helsingin konservatoriossa kahdeksan vuoden ajan hänen ensimmäinen opettajansa Michal Zielinski sekä 30-vuotinen kamaripianistin ura Sibelius-Akatemiassa, jossa yhteistyö kymmenien pedagogien ja satojen opiskelijoiden kanssa on merkittävästi syventänyt Koskisen muusikkoutta. Erityisen merkittäviä olivat vuodet mm. sellisti Heikki Rautasalon luokalla.
Ennen Helsingissä antamaansa ensikonserttia (1990) Koskinen opiskeli Sibelius-Akatemiassa opettajinaan mm. Liisa Pohjola ja Erik T. Tawaststjerna sekä Varsovan Chopin-Akatemiassa Andrej Stefanskin johdolla.
Timo Koskinen on kotimaansa lisäksi esiintynyt useissa muissa Euroopan maissa sekä Hongkongissa ja Etelä-Koreassa. Hän on myös toiminut eri soitinten kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa tunnustettuna kamaripianistina. Koskisen omista kilpailumenestyksistä mainittakoon 1. palkinto Ilmari Hannikainen –pianokilpailun alle 16-v. sarjassa 1978 ja 2. palkinto Maj Lind –pianokilpailuissa 1988.